گزارش مركز ملی فضای مجازی از آمار كسب وكارهای دیجیتال ۶۰ درصد کسب وکارهای خرد در پلت فرم داخلی فعال می باشند به گزارش فیکس سرور، مرکز ملی فضای مجازی در گزارشی با تکیه بر این که بیشتر از ۶۰ درصد کسب وکارهای خرد، یعنی بیشتر از یک میلیون، در سکوهای داخلی مشغول به فعالیت هستند و ۲۳ میلیون کاربر یکتا در شبکه های اجتماعی داخلی عضو شده اند، اعلام نمود که تلاش این سکوها برای ارتقاء کمی و کیفی خدمات و تأمین حداکثری نیازهای کاربران به مرور باعث افزایش کاربران فعال خواهد بود. به گزارش فیکس سرور به نقل از ایسنا، آخرین جلسه شورایعالی فضای مجازی روز سه شنبه به ریاست رئیس جمهوری برگزار شد، ابوالحسن فیروزآبادی - دبیر شورایعالی فضای مجازی- در حاشیه این جلسه در رابطه با بسته حمایت دولت از کسب وکارهای اینترنتی اظهار داشت: استفاده بیشتر از پیام رسان ها و شبکه های داخلی در کشور و ثبات آن بررسی گردید و آمارها نشان داده است بیشتر از ۶۰ درصد کسب وکارهای خرد در ۱۰ زیرساخت داخلی فعال شده اند. دبیر شورایعالی فضای مجازی اضافه کرد: در این نشست شاخص هایی از قبیل تحویل بسته های پستی بررسی گردید که حکایت از رشد قابل توجه نسبت به مرداد و شهریور داشت و نشان دهنده بازگشت رونق اقتصادی دیجیتال در حوزه کسب کار خرد و فضای مجازی بود. طبق قول وزیر ارتباطات امیدوار هستیم ظرف یک ماه مصوبه حمایت دولت از کسب وکارهای اینترنتی اجرایی شود. در این خصوص مرکز ملی فضای مجازی امروز اعلام نمود مصاحبه تلویزیونی دبیر شورایعالی فضای مجازی در هفدهم آبان ماه سالجاری در مورد مهاجرت کسب وکارهای خرد به سکوهای داخلی، انعکاس نادرست بعضی از رسانه ها را به همراه داشته است؛ چونکه تاکید فیروزآبادی در این مصاحبه بر «کسب وکارهای خرد» بوده که بعضی از خبرگزاری ها و پایگاه های خبری با حذف عبارت «خرد»، به اشتباه این آمار را به کل کسب و کارها تعمیم داده اند. ازاین رو این مرکز، گزارش تشریحی در ارتباط با آمار عرضه شده را جهت تنویر افکار عمومی عرضه داد. طبق این گزارش، بعد از بررسی، صحت سنجی و تطبیق گزارش های آماری منتشره از مراجع ذیل در مورد اقتصاد اینستاگرام و تطبیق این گزارش ها با گزارش های رصدی مرکز ملی فضای مجازی، ابعاد مختلف وابستگی اقتصاد دیجیتال کشور به این سکوی خارجی احصاء و به اطلاع تصمیم گیران ازجمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ وزارت صنعت، معدن، تجارت؛ سازمان نظام صنفی کامپیوتر ای؛ اتحادیه کسب وکارهای اینترنی؛ گزارشات دوره ای ایسپا؛ گزارش تجاری تکراسا؛ گزارش بازار تبلیغات تکراسا؛ کمیسیون دانش بنیان و فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی؛ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) (سپهرا)؛ گزارش های منتشره از شرکتهای بورسی (اپراتورهای ثابت و سیار و... ) و گزارش بعضی از شرکتهای بخش خصوصی فعال در زیست بوم فضای مجازی کشور؛ رسانده شده است. آنچنان که در مصاحبه دبیر شورایعالی فضای مجازی به آن اشاره شده است، سکوهای داخلی قابلیت میزبانی از کسب وکارهای خرد را داشته و می توانند بستر مناسبی برای خرید و فروش و پشتیبانی از صنوف و مشاغل مختلف باشند. جدول زیر ۱۰ سکوی داخلی (که یاد شده دبیر شورایعالی فضای مجازی بوده اند) را از حیث امکانات کارکردی و تجاری با نمونه مشابه خارجی مقایسه کرده است. امکانات کارکردی به مجموعه ای از قابلیت های پایه ای در سکو اشاره دارد که امکان تعامل، بازخوردگیری، فروش و شبکه سازی را برای صاحبان کسب و کار فراهم می آورد. امکانات تجاری هم به گروهی از مولفه ها توجه دارد که امکان بازارسازی را برای بازیگران اصلی اقتصاد دیجیتال فراهم می آورد. آنچنان که اقتصاد دیجیتال را در سه لایه ی «هسته»، «اقتصاد دیجیتال» و «اقتصاد دیجیتالی شده» تقسیم بندی می کنند، اقتصاد اینستاگرام هم در این سه بخش مورد بررسی قرار گرفته است. از مجموع گزارش های آماری که در قسمت قبل ذکر شد، حجم بازار اینستاگرام در ایران در سال ۷۰ هزار میلیارد تومان است که اگر بخش های فاقد آمار را به صورت تخمینی به آن اضافه نماییم حداکثر ۷.۳ درصد از اقتصاد دیجیتال کشور را تشکیل خواهد داد. این ۷.۳ درصد نسبت حجم بازار اینستاگرام به کل اقتصاد دیجیتال کشور بوده و سهم اقتصاد اینستاگرام نسبت به تولید ناخالص داخلی بسیار کمتر از این مقدار است. مشروح این آمار بدین صورت است که الف) سهم ترافیک اینستاگرام از کل حجم بازار فروش ترافیک توسط کاروران ارتباطی ثابت و سیار ۵۰ درصد بوده و معادل ۳۰ هزار میلیارد تومان در سال جمع بندی شده است. ب) برآورد میزان حجم بازار اینستاگرام در لایه دوم اقتصاد دیجیتال در حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان در سال برآورد می شود. حجم بازار در این بخش محصول فعالیت خدماتی همچون خدمات تبلیغاتی، خدمات پشتیبانی مشتریان، خدمات لجستیک، خدمات راهکار جامع و... است. ج) برآورد حجم بازار «اقتصاد دیجیتال شده» با اینستاگرام (شامل صفحات فروش البسه و پوشاک، هنرهای تجسمی و دستی، لوازم آرایشی و بهداشتی، زیورآلات، خدمات آموزشی و...) ۲۵ هزار میلیارد تومان در سال تخمین زده می شود. مشاغلی که بر بستر اینستاگرام شکل گرفته یا توسعه یافته اند را در سه بخش اصلی میتوان تقسیم بندی کرد: بخش اول مشاغل صنفی، این دسته از مشاغل دارای مجوز فعالیت از صنوف مختلف بوده و از شبکه های اجتماعی بعنوان بستری برای بازاریابی استفاده می نمایند. فروش اصلی این دسته از مشاغل در خارج از اینستاگرامو با استفاده از درگاه های پرداخت اختصاصی یا به صورت حضوری صورت می پذیرد. بخش دوم مشاغل خرد، این دسته از مشاغل به صورت صنفی فعالیت نمی کنند و علاوه بر بازاریابی، از اینستاگرام و دیگر پیام رسان ها به عنوان ابزار ارتباطی با مشتریان خود استفاده می نمایند. بر مبنای بررسی های صورت گرفته حدود ۴۱۵ هزار صفحه اینستاگرامی متعلق به مشاغل خرد بوده که شامل کسب کارهای خانگی و مشاغل زیرپله ای هستند. پرداخت این گروه از مشاغل عموما به صورت کارت به کارت یا پرداخت در محل صورت می گیرد. بخش سوم، شاغل محتوایی؛ درآمدزایی این دسته از مشاغل مبتنی بر فروش کالا یا خدمات نیست، بلکه از راه مدیریت صفحات اینستاگرامی و جذب مخاطب مبادرت به جذب تبلیغات و درآمدزایی می کنند. باآنکه حدود ۶۰ درصد از مشاغل ایجادشده در اینستاگرام در این بخش قرار دارند ولی حجم بازار این گروه ۷.۵ درصد از کل است. بر مبنای پیمایش ملی که در شهریورماه سالجاری انجام شده، تنها ۶.۴ درصد از شهروندان خرید اینستاگرامی را ترجیح می دهند و دلایلی از قبیل بی اعتمادی نسبت به فروشنده و تحویل کالا (۳۹ درصد)، تحویل کالا با مشخصات متفاوت (۱۱ درصد) تاخیر در تحویل کالا (۳ درصد) و عدم امکان شکایت و پیگیری تخلفات (۸ درصد) بعنوان مهم ترین علل بی اعتمادی به خرید اینستاگرامی ذکر شده است. طبق گزارش های دریافتی از سکوهای داخلی و بررسی و صحت سنجی آنها، هم اکنون بیشتر از یک میلیون کسب و کار خرد در ۱۰ سکوی داخلی مشغول به فعالیت هستند. بعد از تقاطع گیری و حذف موراد مشترک مشخص شد که بیشتر از ۶۰ درصد از کسب وکارهای خرد در سکوهای داخلی مشغول فعالیت هستند. آنچنان که در مصاحبه رئیس مرکز ملی فضای مجازی تاکید شده و در این گزارش هم نیز توضیح داده شده است، سکوهای داخلی امکانات لازم برای خدمت دهی به کسب وکارهای خرد را دارا بوده و مصوبه کارگروه اقتصاد دیجیتال، تسهیلات مناسبی را برای این گروه از خدمات در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، سکوهای داخلی هیچکدام از نقاط ضعف بی اعتمادی به خرید اینستاگرامی را ندارند و می توانند با افزایش اعتماد عمومی نرخ فروش کسب وکارهای خرد را به مراتب بالا برند. هم اکنون ۴۱.۸ درصد از جامعه کاربران شبکه های اجتماعی (معادل ۲۳ میلیون کاربر یکتا) در پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی داخلی عضو شده و به کاربران فعال این سکوها تبدیل گشته اند. تلاش این سکوها برای ارتقاء کمی و کیفی خدمات و تأمین حداکثری نیازهای کاربران به مرور باعث افزایش کاربران فعال، افزایش جذب کسب وکارهای خرد در سکوهای داخلی و بالتبع رشد و توسعه زیست بوم کسب وکارهای مجازی در سکوهای داخلی خواهد بود. منبع: fixserver.ir 1401/08/21 09:27:09 0.0 / 5 316 تگهای خبر: آموزش , اپراتور , ارتباطات , اینترنت این پست فیکس سرور را پسندیدید؟ (0) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط استفاده از داده های فضایی برای خدمات رسانی پست شروع مسیر رفع محدودیت های اینترنت با تصویب رفع فیلترینگ واتساپ و گوگل پلی افتتاح نمایشگاه تلکام 1403 با حضور دکتر عارف در غرفه ایرانسل صدور برخط پروانه لابراتوار های ارزیابی و گواهی امنیتی محصولات نظرات بینندگان فیکس سرور در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۳ بعلاوه ۱