به گزارش فیكس سرور به نقل از ایسنا، حمید فروزنده، رئیس شورای انتظامی سازمان نظام صنفی كامپیوتری تهران با بیان خبر فوق اظهار داشت: برپایه آخرین آمار فعالیت شورای انتظامی سازمان در رسیدگی به شكایات صنفی طی سه سال اخیر، بیش از ۴۲ درصد شكایات صورت گرفته به مبحث كسب و كارهای نرم افزاری و بیش از ۳۶ درصد به مبحث میزبانی فضای وب و ثبت دامنه (وب سایت ها و خدمات آن) اختصاص داشته است.
فروزنده با اشاره به باقی آمار شكایات و تخلفات در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ادامه داد: در سطوح بعدی، شكایات حوزه سخت افزار حدود ۱۲درصد و تجهیزات شبكه حدود سه درصد میانگین تعداد شكایات فناوری اطلاعات و ارتباطات را دربرمی گیرند.
رئیس شورای انتظامی سازمان نظام صنفی كامپیوتری تهران با اشاره به فعالیت این شورا در حل اختلاف و رسیدگی به شكایات صنفی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات اظهار داشت: شورای انتظامی سازمان مطابق ماده ۴۶ آیین نامه اجرایی ماده ۱۷ قانون پشتیبانی از حقوق پدید آورندگان نرم افزارهای كامپیوتری مصوب مجلس شورای اسلامی، مسئول رسیدگی به شكایات اشخاص حقیقی و حقوقی درباره تخلفات حرفه ای، انضباطی و انتظامی درحوزه فاواست.
فروزنده در این باره ادامه داد: شورای انتظامی بعنوان مرجع حل اختلافات صنف، به تمام شكایات و تخلفات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات رسیدگی می كند.
به گفته فروزنده، شورای انتظامی نه بعنوان یك دادگاه بلكه بعنوان شورای حل اختلاف بیشتر تمركز خویش را بر تولید صلح و سازش در اختلافات صنفی قرار داده است. درحقیقت بیشتر جلساتی كه در این شورا برگزار می شود، تلاش بر سازش داشته و بنابراین پرونده های منتهی به سازش در سه سال قبل افزایش چشمگیری داشته است.
رییس شورای انتظامی بدوی سازمان نظام صنفی كامپیوتری با اشاره به افزایش سطح صلح و سازش میان اعضای صنف در میزان شكایات مطرح شده اظهار داشت: خوشبختانه از زمانی كه اشخاص حقیقی و حقوقی حوزهICT در قراردادهای كاری خود شورای انتظامی سازمان را بعنوان داور و مرجع حل اختلاف لحاظ كرده اند، مبحث رسیدگی به شكایات احتمالی طرفین قرارداد برای شورای انتظامی تسریع و تسهیل شده است.
فروزنده در این رابطه ادامه داد: هم اكنون اغلب شركت ها هنگام عقد قرارداد نام شورای انتظامی سازمان را بعنوان داور و مرجع حل اختلاف می آورند. هرچند الزامی در این كار نیست، اما كمك كرده تا شركت ها با مشكلات كمتری در رسیدگی به اختلافاتشان مواجه شده و فرایند رسیدگی به صورت تخصصی و سریعتر از هر جایگزین دیگری طی شود.
به گفته او دراین دوره سه ساله (از سال ۹۳ تا ۹۶) تعداد پروندههای زیادی به شورای انتظامی ارجاع داده شد كه میزان صلح و سازش در آنها زیادتر از دوره های قبل بوده است.
رئیس شورای انتظامی سازمان نظام صنفی كامپیوتری تهران با اشاره به لزوم كنترل عضویت شركتها و اشخاص فعال در حوزه فاوا توسط كارفرمایان پیش از انعقاد قرارداد، افزود: اشخاص حقیقی وحقوقی می توانند پیش از توافق و یا انعقاد قراردادهای كاری با این شركت ها و اشخاص حقیقی، عضویت و وضعیت آنها را با استفاده از رجوع به پورتال سازمان نظام صنفی كامپیوتری تهران ( tehrannsr. org) استعلام و مورد بررسی قرار دهند تا با سوابق حرفه ای این شركت ها آشنا شوند.
فروزنده در این رابطه ادامه داد: اشخاص حقیقی و حقوقی حوزه ICT می توانند در قراردادهای كاری خود از قراردادهای تیپ كه در پورتال سازمان موجود است، استفاده كنند تا با مشخص شدن دقیق تعهدات طرفین قرار داد، شرایط فسخ و مرجع حل اختلاف از بروز مشكل در همكاری فیمابین جلوگیری و در صورت بروز اختلاف، فرایند رسیدگی توسط شورای انتظامی را سریعتر و دقیق تر كند.
براساس اعلام روابط عمومی سازمان نظام صنفی كامپیوتری تهران، تمام اشخاص اگر در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات شكایتی دارند می توانند برای طرح تقاضای رسیدگی و شكایت خود به پورتال این سازمان (tehrannsr. org) مراجعه نموده و یا با شماره ۸۸۷۳۴۴۹۹(بخش دبیرخانه شورای انتطامی بدوی) تماس بگیرند.