راه اعجاب انگیز مغز برای دور ریختن مواد زائد

راه اعجاب انگیز مغز برای دور ریختن مواد زائد فیکس سرور: نگاهی بی نظیر به درون مغز انسان می تواند به توضیح این سوال کمک نماید که چگونه مواد اضافی مانند موادی که ایجادشان منجر به بیماری آلزایمر می شود توسط مغز از بین برده می شوند.


به گزارش فیکس سرور به نقل از ایسنا، سلول های مغز از مواد مغذی زیادی استفاده می نمایند که به این معنا است که مواد زائد زیادی نیز تولید می کنند. دانشمندان برای مدتها تصور می کردند که مغز لوله کشی ویژه ای برای تخلیه زباله های سلولی، خصوصاً در هنگام خواب دارد و الان آنها توانسته اند این پروسه را در موش ها ببینند. اما تنها شواهد فرعی از وجود سیستم مشابهی در افراد وجود داشت.
به نقل از آسوشیتدپرس، حالا پژوهشگران به لطف نوع خاصی از تصویربرداری، عاقبت شبکه ای از کانال های کوچک پاکسازی زباله را در مغز افراد زنده کشف کرده اند.
دکتر خوان پیانتینو(Juan Piantino) از دانشگاه علوم و بهداشت اورگان که گروهش روز دوشنبه این یافته ها را گزارش کردند، می گوید: من شک داشتم. ما به این قطعه نیاز داشتیم تا بگوییم این اتفاق در انسانها نیز می افتد.
مغز در هنگام خواب بسیار فعال است. بنظر می رسد یکی از دلیلهای آن وجود زمان تمیز کردن عمیق است که توجه را به خود جلب کرده است برای اینکه در صورتیکه از دست دادن یک خواب خوب شبانه تفکر افراد را مختل می کند، کمبود خواب مزمن نیز یک عامل خطر برای زوال عقل در نظر گرفته می شود.

مغز چگونه خودرا پاکسازی می کند؟

بالاتر از یک دهه قبل، دانشمندان دانشگاه روچستر برای نخستین بار گزارش دادند که شبکه ای را یافته اند که آنرا «سیستم گلیمفاتیک» (Glymphatic system) نامیدند. مایع مغزی نخاعی از کانال های اطراف رگ های خونی استفاده می نماید تا به اعماق بافت نفوذ کند و مواد زائد را تا خروج از مغز حرکت دهد. عامل اصلی آلزایمر به نام بتا آمیلوئید، وقتی به موش ها تزریق شد، زمانی که حیوانات خواب بودند سریع تر از بین رفت.
بطور دقیق معین نیست که این شبکه چگونه کار می کند، بااینکه برخی تحقیقات نشان داده اند که ضربان رگ های خونی به حرکت مایع پاک کننده مواد زائد به جایی که باید برود کمک می نماید.
یافتن چنین سیستمی در افراد سخت بوده است. پیانتینو اظهار داشت که اسکن های منظم MRI می توانند تعدادی از این کانال های پر از مایع را شناسایی کنند، اما عملکرد آنها را نشان نمی دهند.
بدین سبب گروه وی در اورگان یک ردیاب را به پنج بیمار که تحت عمل جراحی مغز قرار داشتند و به صورت پیشرفته تری از MRI نیاز داشتند، تزریق کردند. ردیاب زیر آن اسکن ها «روشن» شد و ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد، دیده شد که بطور تصادفی در مغز حرکت نمی کند، بلکه بوسیله کانال ها درست مانند تحقیقات قبلی روی موش ها حرکت می کند.
این یک مطالعه کوچک اما بطور بالقوه مهمست.
دکتر جف ایلیف(Jeff Iliff) از دانشگاه واشنگتن، که به پژوهش پیشگام در پاکسازی زباله کمک کرد، برای آزمایش این که آیا خواب بهتر یا سایر درمان ها واقعا می تواند موجب دفع مواد زائد و بهبود سلامتی شود، می گوید: من باید عملکرد گلیمفاتیک را در افراد اندازه گیری کنم.
مطالعات حیوانی نشان میدهد که یک داروی قدیمی فشار خون که حالا برای درمان اختلال اضطراب بعد از سانحه(PTSD) استفاده می شود، ممکنست عملکرد گلیمفاتیک را بهبود بخشد، و ایلیف و همکارش درحال مطالعه آن در بیماران خاص هستند.
مطالعات بزرگتر بیشتری بر روی افراد سالم مورد نیاز است و پیانتینو، که آزمایشگاهش بر سلامت خواب تمرکز دارد، می خواهد آزمایش ساده تر و غیرتهاجمی تری پیدا کند.
او اظهار داشت: ما نمی توانیم همه این سؤالات را با تزریق ردیاب به مردم بررسی نماییم.



منبع:

1403/07/18
09:56:39
0.0 / 5
79
تگهای خبر: پژوهش , دانش , دانشگاه
این پست فیکس سرور را پسندیدید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان فیکس سرور در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
تعمیر سرور فیکس سرور

fixserver.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فیكس سرور محفوظ است

فیكس سرور

سرور و هاست و دامین